Pendidikan
Konsep Ta’dib VS Masalah Sosial Remaja Masa Kini
Tugasan Kelas
9/12/2013
Faktor diri remaja sendiri merupakan sebab berlakunya gejala
sosial. Kebanyakan remaja yang terlibat dalam gejala sosial tidak mempunyai
didikan agama dan moral yang mendalam. Mereka tidak takut pada dosa dan
pembalasan Tuhan di atas perbuatan mereka. Remaja terbabit juga biasanya tidak sembahyang dan mengingkari perintah agama yang
lain. Mereka berpendapat bahawa, kehidupan masa remaja perlu diisi dengan
hiburan dan keseronokan semata-mata. Inilah senario yang berlaku di negara kita
apabila masing-masing sibuk mengejar kemodenan yang dibawakan oleh agenda dunia
barat. Kealpaan remaja masakini bermula dari masalah pendidikan yang kurang
berkesan terhadap remaja-remaja ini. Antara punca yang JKM lihat adalah dek
kerana penerobosan ilmu-ilmu dari negara barat ke Tanah Melayu sehingga
menjejaskan terhadap perkara-perkara teras termasuklah Konsep Tuhan, konsep
agama, insan, ilmu, pendidikan dan sebagainya.
Justeru itu JKM membawakan satu ringkasan tentang konsep
Tadib yang dipelopori oleh Naquib al-Attas dimana, Konsep Ta’dib yang diperkenalkan oleh al-Attas adalah
konsep pendidikan Islam yang bertujuan menciptakan manusia beradab dalam erti
yang komprehensif. Pengertian konsep ini dibangunkan dari makna kata dasar addaba. Makna addaba, bila maknanya
dikaitkan antara satu sama lain, akan menunjukkan pengertian pendidikan yang menunjukan
integratif. Di antara makna-makna tersebut adalah, kesopanan, keramahan, dan
kehalusan budi pekerti. Makna ini berkaitan dengan akhlak. Adab juga secara
konsistennya dikaitkan dengan dunia sastera, yaitu adab dijelaskan sebagai
pengetahuan tentang hal-hal yang indah yang mencegah dari kesalahan-kesalahan.
Sehingga seorang sastrawan disebut adiib.
Makna ini hampir sama dengan definisi yang diberikan al-Jurjani, yaini
ta’dib adalah proses memperoleh ilmu pengetahuan (ma’rifah) yang dipelajari
untuk mencegah pelajar dari bentuk kesalahan.
Kata ta’dib adalah mashdar dari addaba yang sebenarnya secara
konsisten bermakna mendidik. Berkenaan
dengan hal itu, seorang guru yang mengajarkan etika dan kepribadian tersebut
disebut juga mu’addib. Setidaknya ada tiga jenis dari kata addaba, yakni adiib,
ta’dib, muaddib. Dari gambaran tersebut dapat dikatakan, ketiga-tiga makna itu
saling terikat dan berkaitan. Seorang pendidik (muaddib), adalah orang yang
mengajarkan tentang etika, kesopanan, pengembangan diri atau suatu ilmu
(ma’rifah) agar anak didiknya terhindar dari kesalahan ilmu, menjadi manusia
yang sempurna (insan kamil) sebagaimana dicontohkan dalam peribadi Rasulullah
SAW. Cara mendidiknya perlu dengan menggunakan cara-cara yang benar sesuai dengan
kaedahnya, menarik dan indah – seperti seorang sasterawan yang mennggunakan
kata-kata dengan benar, indah dalam berpuisi.
Pada pandangan JKM, jikalau konsep ini digunapakai insyaallah
banyak masalah dalam sistem pendidikan dapat diatasi dengan segera dan gejala
sosial dapat dikurangkan, konsep yang diketengahkan ini adalah suatu konsep
yang seimbang antara dunia dan akhirat. Jika kita bandingkan konsep yang ada
sekarang ini lebih mengetengahkan asas pendidikan yang acuannya dari falsafah utilitarian barat untuk melahirkan
warganegara yang bertanggungjawab so kita akan dapat lihat keputusannya adalah
melahirkan warganegara yang bertanggungjawab. Akan tetapi kalo konsep
pendidikan islam pula ianya mencari dan melahirkan Good Man dimana ia mengimbangkan sifat manusia yang baik dan adil. Insan
yang baik secara tidak langsung akan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai
warganegara dek kerana tuntutan fardu kifayah, so sweet kan pendidikan islam
ini?
JKM berasa bertua dah bersyukur kerana di Malaysia masih ada
lagi sekolah-sekolah pondok yang pastinya JKM rasa ia mengamalkan konsep Tadib
ini bagi melahirkan generasi ummah yang good
man, kembara ilmu JKM ke Tanah
Tinggi dan Padang Indonesia membawa satu lemabaran baru dimana masyarakat
minang disana menghantar anak-anak lelaki mereka yang berusia 10-15 tahun ke
sekolah-sekolah pondok bagi menjadikan mereka seorang anak yang mempunyai masa
depan yang boleh membantu menyumbang kepada keharmonian ummah. JKM sangat
terharu kerana setiap pagi ahad anak-anak kecil akan mengaji di surau-surau
atau masjid dengan menggunakan mic, jadi semua penduduk setempat akan dapat
mendengar bacaan tersebut. Harapnya di Malaysia akan ada yang berbuat demikan
kerana ia memberikan pendidikan awal kepada kanak-kanak agar mempunyai jati
diri dan keyakinan diri yang MANTAP.
Akhir kata JKM bersetuju dengan konsep ini kerana ia banyak
positifnya dalam menangi pelbagai isu dan masalah dalam sistem pendidikan.